Höst

Under mina ynkliga 24 år här på jorden har jag konstaterat vissa små saker som verkar vara mera regler än undantag. Ett är att allt, precis allt, har olika stadier. Piaget skulle vara stolt nu. (liten insider-grej för er som har läst utvecklingpedagogik) :)

Jag har varit sjuk denna vecka. Riktigt sjuk, inte bara i huvudet. Feber, ont i halsen, snuva och hela köret. När jag låg sömnlös en natt började jag fundera på vilka stadier man går igenom när man är förkyld. De påminner faktiskt ganska mycket om stadierna i en riktig Ragnarök-fylla. Speciellt de två sista stadierna. Det nästsista stadiet är då du börjar bli rädd att du är så sjuk/full att du kommer att dö. Det sista är när du är så sjuk/full att du börjar bli rädd att du inte kommer att dö. Då döden faktiskt bara skulle vara lugn och mysig i förhållande till det helvete du just då genomlider.

Samma är det med allt annat. Stadier, stadier, stadier. Ett förhållande funkar enligt någon sorts stadieteori. Du blir kär, förälskelsen övergår i att älska, osv.. Sex har också en egen stadieteori, med fem olika stadier. Smurfsex -när man håller på tills båda blir blåa i ansiktet, sovrumssex -när förhållandet har blivit lite mer vardagligt, osv... Googla skiten, vettja.

Det jag egentligen skulle komma fram till är att årstider går i stadier också. Några andra än de självklara med höstlöv och snö då alltså. Alla vet att det är höst nu. Men hur vet man det då? Jo, man börjar sakta men säkert så igenom alla de höst-stadier man gått igenom alla andra år. Det första är när H&Ms höstkatalog kommer i början på juni. Sen travar det bara på.

I onsdags och igår slog hösten sin sista spik i min kista. Stressen kom. Den hör hösten till, men när den kommer blir jag ändå alltid lika arg. Plötsligt står man där, med det bildliga skägget i brevlådan, och stressar.

Mitt i sista arbetsveckan får man plötsligt reda på att man ska ha gjort ett skolarbete tills slutet av månaden. Samtidigt är man sjukskriven. Så får man tre extra nattskift nästa vecka, fast man egentligen skulle vara ledig. Sen kommer det mail om att man ska ha läst någon bok tills en kursstart. Sen börjar man stressa över allt man ska ha gjort detta skolår. Gradun ska skrivas, jag ska på två avslutande praktiker och jag ska ta itu med en massa kurser som lämnat. Kurser som man ska ha godkända för att överhuvudtaget gå ut på praktikerna.

Skona mig från hösten någon, snälla..

Kommentarer
Postat av: Paula

du ska få se att allt det där ordnar sig :)

en sak i taget, sakta men säkert.

"En timme i taget" - eller hur var det Marina sa?



kramar med positiv energi<3

2010-08-28 @ 10:26:14
URL: http://hallonmasken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback
RSS 2.0